Song review: Whispering Sons - Walking, Flying

Het lied “Walking, Flying” is de derde en laatste single die Whispering Sons heeft uitgebracht in 2024, als voorproefje van hun nieuwe album “The Great Calm”, dat op 23 februari verschijnt1. Whispering Sons is een Belgische postpunkband, die bestaat uit Fenne Kuppens (zang), Kobe Lijnen (gitaar), Sander Hermans (synths), Tuur Vandeborne (bas) en Sander Pelsmaekers (drums)2. De band staat bekend om hun donkere en intense muziek, die beïnvloed is door bands als Joy Division, The Cure en Bauhaus2.

Het lied “Walking, Flying” gaat over het gevoel van vrijheid dat de band ervaart als ze muziek maakt. Het lied is ontstaan tijdens een repetitie, toen de band een nieuw geluid wilde uitproberen. Fenne Kuppens zegt hierover: "We wilden iets maken dat meer upbeat en dansbaar was, maar nog steeds onze eigen stijl had. We begonnen te jammen en al snel hadden we een catchy riff en een groovy ritme. Het was een van die momenten waarop alles vanzelf ging."3

De tekst van het lied reflecteert de positieve energie en het optimisme van de band, die zich losmaakt van de verwachtingen en beperkingen van de buitenwereld. Fenne Kuppens zingt: "I don’t need to be what they want me to be / I don’t need to see what they want me to see / I don’t need to do what they want me to do / I just need to be free."4 Ze beschrijft haar muziek als een manier om haar gedachten en gevoelens te uiten, en om zichzelf te ontdekken. Ze zingt: "Music is my therapy / It helps me to release / Music is my identity / It shows me who I am."4

Het lied is muzikaal gezien ook zeer interessant, omdat het een mix is van verschillende genres en invloeden. Het begint met een rustige piano-intro, die overgaat in een funky groove met drums, bas, gitaar en synths. De stem van Fenne Kuppens is soepel en expressief, en wordt soms ondersteund door achtergrondzang. Het lied heeft een catchy refrein, dat blijft hangen in je hoofd. Het lied eindigt met een instrumentale outro, die de sfeer van het lied samenvat.

Meer informatie 1 dansendeberen.be, 2 luminousdash.be, 3 altafidelidad.org